Hjælp til hjemløse 3.jpg

HJÆLP TIL HJEMLØSE

Hjælp til hjemløse altid haft en særlig tilknytning til ÅVM, og har de sidste par år også haft kontor i kirkens lokaler. Jeppe Carlsen, der er en del af ÅVM og blandt andet klyngeleder i Skjoldhøj, er ansat i foreningen, og han har dermed sin hverdag på Mjølnersvej 6, hvor han bla. deltager i morgenandagter sammen med staben. Her fortæller han om deres arbejde:

Hjælp til hjemløse og udsatte er kendt for at ”reagere hurtigt i situationer, hvor udsatte borgere virkelig har brug for hjælp”, som der står i en af vore 5-stjernede anbefalinger på Facebook. Vi er kendt som det sted man som borger eller kommune ringer, hvis man har en situation, som man ikke selv kan løse. Og særligt har det medført en del hjælp til flytninger det seneste års tid. Der har mange af jer sikkert stødt på et opslag efter frivillige på Aavms facebookside. Der har været ca 25 Aavm’ere som frivillige omkring en eller flere flytninger, både som enkeltpersoner og som klynger.

Praktisk hjælp er en fantastisk platform at prøve det med diakoni af på.. For selv om der bliver brugt kræfter og flyttet kasser, så er det noget helt andet der står tilbage for den frivillige efter sådan en dag. Måske husker nogle Anders Michaels oplevelse af at hjælpe en enlig kvinde og hendes børn. Eller Asger Højlund (professor og teologisk doktor), der har været med i et lignende praktisk diakonalt arbejde i Christianskirken og udtaler, at ”det åbnede mine øjne for noget, som jeg godt vidste i teorien, nemlig hvor vigtig en side af det at være kirke, diakoni er”. Eller alle jer der har været frivillige i Hjælp til hjemløse, der ofte har oplevelser der understreger det jeg vil sige her: At diakoni lige så meget gør noget ved den der hjælper, som den der hjælpes. Vi hjælper nemlig altid sammen med den der skal hjælpes og derfor er det altid relationen der er vigtigst. Og at møde nogen der står alene i en udsat situation, vækker noget i os, og giver en oplevelse af mening, som jeg tror vil forandre noget hos dig. Og fordi det er mennesket vi hjælper (vi er ikke professionelle flyttefolk), så er der brug for alle og alle kan bidrage. Sidst én var med, blev det lige pludselig til legobyg med en af børnene i familien vi hjalp. Og en anden gang fik jeg denne tilbagemelding fra en frivillig: ”Vi fik samlet seng og skab. Så kørte vi i Bilka, hvor jeg købte lidt hun manglede. Vi var hjemme forbi mig, hvor min kone havde fundet et lagen og hun fik hilst på vores hund. Hun tøede ret meget op og blev mere snaksalig og var temmelig taknemmelig, da jeg gik hjem.”

Derudover er vi kendt for en langvarig trofasthed med kaffevognen omkring Klostertorv. Det har skabt en fortrolighed til mange af de faste brugere af Klostertorv og et netværk med myndigheder og kommune, hvor vi bliver lyttet til og inddraget. At være dér i sympatisk fællesskab i medgang og modgang og regn og sol, det ændrer noget for os der står der. Det er hårdt at opleve nedturene (men vigtigt at vi er der med lyttende ører) og fantastisk at opleve lyspunkterne, som fx i sidste uge, at få lov at lytte til små succeser med mad og hygiejne og skånejob.

Sidst vil jeg nævne at vi i år virkelig fik givet mange udsatte nogle dejlige oplevelser på vandet -måske vil du være frivillig som skipper næste år?

Jeg er blevet spurgt om hvad vi eventuelt kunne bruge fra Aavm. Først og fremmest flere frivillige -også selvom du ikke lige tror det er dig eller er i tvivl om du vil gøre en forskel. Jeg er HELT SIKKER på at du gør en forskel, med den godhed du er med til at sprede og sikkert gør du også en forskel i dig selv og forhåbentlig gør det på sigt en forskel i vores menighed, at mange har prøvet det af og fundet ud af meningen med at vi som kirke rækker ud med diakoni. Tak for opmuntringer, indsamlede midler og at I vil like’ de opslag I ser på Aavms FB -også selvom I ikke selv kan deltage. Slå gerne et smut omkring vores genbrugsbutik på Trindsøvej 8. Og så må I meget gerne like vores facebookside https://www.facebook.com/hjaelptilhjemlose

Hjælp til hjemløse 1.jpg
Hjælp til hjemløse 2.jpg