KONFIRMANDER

Daniel Kjær Holberg

Konfirmander

Af Daniel Kjær Holberg

Den 14. Maj 2023 bekræftede det største konfirmandhold i ÅVM’s historie deres dåb, og med så mange konfirmander dukkede knap 600 mennesker op til gudstjenesten. Aldrig tidligere har så mange mennesker besøgt ÅVM til en gudstjeneste, hvilket gjorde det til en festlig afslutning på et skønt år med konfirmanderne.

I løbet af det sidste år mødtes Hans-Christian og Daniel Holmberg med 18 konfirmander hver anden onsdag for sammen at lære om Jesus og den kristne tro. Vi har prøvet på at gøre os erfaringer med de åndelige discipliner med et ønske om at møde Jesus og erfare hans kærlighed. Når man følger undervisningen i ÅVM, så behøver man ikke blive konfirmeret hos os, men det er vores håb, at konfirmanderne tager stilling til tro på velovervejet grundlag. På holdet er ofte nogle, som ønsker at konfirmeres med klassen i stedet.

I konfirmationsforberedelsen har vi haft tre fokusområder:

- Bibel. Fokus er på centrale aspekter og personer fra GT/NT, hovedlinjerne i bibelens store fortælling, særligt omkring Jesus, pinse og fremtiden.

- Kirkens tro. Fokus på centrale trosemner, trosbekendelsen, ritualer, åndelige discipliner og gudstjeneste.

- Temaer. Fx tro/tvivl, ondskab, tro/videnskab, sex og samliv, skam/skyld/nåde/tilgivelse.

ÅVM’s konfirmandtilbud er meget vellidt, og vi oplever, at konfirmander henvender sig, og bliver en del af holdet, uden i forvejen at være medlemmer i ÅVM. Som en del af konfirmandforløbet inviterer vi altid vores konfirmander til at deltage på KonfiOase, som er 3 weekendlejre. Dette års konfirmandhold, som består af 11 skønne unge mennesker, har allerede været med på den første lejr, hvor temaet var Bibelen.

Indtil videre har vi i år haft emner som Den store fortælling gennem hele bibelen, Gud som skaber og far, Jesus – Guds søn, Helligånden, de ti bud, dåb, men også temaer som ondskab og retfærdighed med spørgsmål om Gud overhovedet er god?

Indtil videre fortæller konfirmanderne, at de særligt husker navnelegene og undervisningen om fadervor. For hvis de blot skulle nævne en ting, de har lært, så er det: At fadervor er en masse små bønner, og hvad fadervor handler om, trosbekendelsen, de ti bud eller nye folk.

De bedste ved at gå til konfirmandundervisning i ÅVM er: Fællesskab, menneskerne, at vi er få på holdet, at være sammen med de andre konfirmander, det er veninderne, og at være sammen med andre konfirmander. Sjovt, spændende og fedt fællesskab. Det er hyggeligt, man mødes med andre kristne og lære om bibelen. Fællesskabet er hyggeligt, og det er fedt at være sammen med kristne venner, som jeg ikke har i klassen.