STUD. THEOL. OPLÆRING I ÅVM

Hans-Christian Vindum Pettersson

Stud. Theol oplæring i ÅVM

Af Hans-Christian Vindum Pettersson

Der er præstemangel i Danmark. Der er åbne muligheder og efterspørgsel på præster som vil være med til at skabe åndeligt fællesskab og lede menigheder. Men samtidig er der mange unge præster som enten på grund af uerfarenhed eller på grund af dårligt arbejdsmiljø ikke kan blive i deres tjenester.

Som kirke i den ene af de to byer hvor man kan læse teologi er vi meget bevidste om at vi har mulighed for at være med til at støtte, oplære og hjælpe teologistuderende med at blive klar til en kommende tjeneste som præst. Derfor har vi de senere år samarbejdet med det tværkirkelige netværk Studiecenter for menighedsbaseret teologi, hvor Dansk Oase er med i bestyrelsen. Vi inviterer alle teologistuderende i ÅVM til at være en del af det læringsfællesskab sideløbende med deres studier, og som en del af det så får de en praktikaftale og en mentorpræst hos os, deres kirke.

En af dem som har været med på SCMT er David Nymann Munch, han fortæller sådan her om det:

”Jeg havde allerede hørt lidt om SCMT, inden jeg kom til byen for at begynde teologistudiet og jeg syntes idéen om at koble teorien fra studiet sammen med praktisk erfaring i sin menighed, og refleksion i et tværkirkeligt netværk lød tiltalende. Jeg oplevede, at ÅVM talte varmt om SCMT, som en investering i os ”kommende præster”. Første gang jeg prøvede at være med var til et seminar om bibelsyn, hvilket var rigtig spændende; både den faglige del og den efterfølgende snak med andre teologistuderende fra byen.

Siden da har været en del af SCMT i Aarhus og tænker på det som en sjov og vigtig del af studiet. Det har hjulpet mig med at relatere studiet, til det der sker i kirken. Jeg har været rigtig glad for mentorordningen og praktikforløbet så langt, da det både har givet mig mulighed for at få forskellige praktiske erfaringer og løbende refleksion omkring praktikken, studiet og livet mere generelt.”

- David Nymann Munch

Over det sidste år er gruppen af SCMT-tilknyttede teologistuderende i ÅVM vokset, ligesom min mentorgruppe er det, og vi er klar til at give endnu flere teologistuderende mulighed for både at få praktisk erfaring, mentorvejledning og ikke mindst SCMT-læringsnetværket. Det gør vi, fordi vi mener, at man bliver en god præst ved at kombinere praksiserfaring og vejledning i det sideløbende med de teologiske studier.