UNGE OG STUDERENDE

Peter Viftrup Højlund

Unge og Studerende

Af Peter Viftrup Højlund

År 2023 har på området ’Unge og Studerende’ først og fremmest været præget af, at ledelsen af området er blevet overrakt fra HC til mig, Peter Viftrup Højlund. Det er en opgave, som er en stor og vigtig del af kirkens samlede arbejde, og derfor er det også en opgave, som vil tage mig noget tid at finde helt på plads i. Foreløbig bruger jeg en del tid på at besøge de forskellige fællesskaber af unge, for på den måde at danne mig et overblik over målgruppen.

Med hensyn til antallet er vi rundet de 200 medlemmer i alderen 18-30 årige. Det er en stor glæde, at så mange unge i vores by føler sig knyttet til kirken, og min oplevelse er, at stadig flere nytilkomne knytter sig til Aarhus Valgmenighed. Det er ikke en selvfølge, at unge melder sig ind i kirken, da der for mange vil være en tid med ”kirkeshopping”, før man lander i en kirke, og derfor er dette tal heller ikke dækkende for, hvor mange unge vi reelt er i berøring med gennem gudstjenester og forskellige fællesskaber.

Et af de steder, hvor vi særligt får lov til at se nye ansigter, er til Upside, som er vores månedlige arrangement for unge og studerende i byen. Allerede i foråret, før jeg blev ansat, begyndte jeg at være med til at skabe Upside, da jeg fik ansvaret for musikken. Dengang bestod Upside-teamet af Gertrud Kronborg, Ida Lejbølle, Silas Lauridsen og Jeppe A. K. Sørensen. Og så som altid pastoral medarbejder Daniel Holmberg i fællesskab med lederen af ungeområdet, som gik fra HC til Peter. Efter sommerferien blev der skiftet en del ud i teamet, sådan at det nu består af Jeppe A. K. Sørensen, Frida Bladt, Irene van Beest og Mads Kring.

Men Upside er foruden disse kernefrivillige i teamet som altid drevet af et langt større frivilligt team, i form af musikere, forkyndere, teknikere, praktisk hjælp, forbedere og køkkenfolk. Det kræver altså i alt en 16-18 frivillige på selve Upside til at få det hele til at løbe rundt.
Det er et helt vildt taknemmeligt arbejde at være leder for ungeområdet, når de frivillige konsekvent går så begejstret og pligtopfyldende til deres opgaver, som alle disse folk gør og har gjort.

Min oplevelse er, at særligt de helt nytilkomne i byen oplever, at Upside er et godt sted at møde ÅVM for første gang. Jeg tror, det skyldes, at rammen omkring arrangementet er enkel, skåret ind til benet med tre grundelementer: lovsang, forkyndelse og fællesskab. Her har man mulighed for at opleve kirken i en let spiselig udgave, som dog gerne skulle fremkalde en lyst til mere.

En anden vigtig del af ungeområdet er vores fællesskaber. Foruden de tre ungeklynger, opstod der i løbet af foråret et nyt initiativ blandt den ældre del af de unge, der hedder 25+. Som navnet antyder, er det et fællesskab for unge i kirken over 25 år. Konceptuelt minder det om et klyngefællesskab dog med en mindre grad af forpligtelse, og derfor kan det også minde om Upside. Behovet for et sådant fællesskab opstod måske også af, at Upside i højere grad henvender sig til aldersgruppen 20-25 år.

I det kommende år ser vi ind i en tid med en ny vision, som skal begynde at få liv i kirken, og jeg er spændt på at se, hvordan ungeområdet kan tage form af den vision. Mit håb er, at det vil slå rødder i den måde, vi ser os selv på, og at det må give ny inspiration til både alt det gode, der i forvejen rører sig på området, og til nye initiativer blandt de unge i kirken.