Teknik

Andreas Bevan

Da jeg først begyndte at arbejde i ÅVM, blev jeg overrasket over, hvor stort teknikområdet var, og hvor central en rolle den havde til gudstjenester. I dag er teknikområdet vokset til næsten det dobbelte, og hver eneste søndag er der frivillige, der afvikler lyd i kirkesalen, AV (skærm), onlinelyd og streaming.

Det er ofte sådan, at man først lægger mærke til teknikken når den IKKE virker. Hvis der er en mikrofon, der støjer, en projekter, der står af, eller en dårlig forbindelse til streaming, bliver man lige pludselig meget opmærksom på, at der er én der sidder og styrer teknikken. Disse fejl er heldigvis en sjældenhed i disse dage. Vi nyder godt af, at meget af kirkens udstyr blev opgraderet sidste år. Vi fik blandt andet en ny projektor, nye lys og flere mindre ting, som har gjort nogle af vores processer nemmere. Vi har også investeret i noget nyt software, der hedder Planning Center, som har revolutioneret måden, vi planlægger gudstjenester på.

Selvom kirkens udstyr er blevet bedre, er det menneskerne, der er hjertet i teknikområdet. Jeg oplever, at mange af de frivillige på teknikområdet virkelig har rykket sig i 2022, og det kan mærkes på kvaliteten af vores gudstjenester. Niveauet i kirken er højt. Det kan man godt komme til at glemme - så næste gang du ser én, der laver teknik, giv dem en high-five og et ”godt gået”!

Mange frivillige lægger mange timer i kirken for at sørge for, at tekniske problemer bliver løst. De bruger ofte aftener og fritid på at optimere vores systemer. Vores gudstjenester og arrangementer i ÅVM kunne slet ikke fungere uden denne kæmpe indsats. Kæmpe tak til alle frivillige på teknikområdet!

Vi har valgt at fortsætte med at streame gudstjenester efter corona, og vi har en dedikeret onlinekirke på omkring 80-90 mennesker om søndagen, samt mange som ser med i løbet af ugen. Det er meget opbyggende at vide, at vi gør det muligt at komme i kirke for dem, der ikke har mulighed for at være fysisk tilstede.

I år har vi arbejdet på at forbedre lydkvaliteten i kirkesalen. Der er blandt andet kommet bedre lydisolering bag trommerne og lydisolering ved rotunden. Der skal stadig gøres en indsats for at forbedre akustikken i kirkerummet, hvilket jeg håber på at arbejde videre med i 2023.

Hvis du har læst så langt, og synes at teknikområdet lyder spændende, så skriv til mig på andreasbevan@valgmenighed.dk, så finder jeg en god opgave til dig!

_MG_4195.jpg