Young Professionals

David Viftrup

I 2022 startede vi samlinger for ”Young professionals” op. Det er målrettet unge voksne, der blandt andet er kommet i gang med arbejdslivet efter endt studie, identificerer sig mere som ung end voksen og etableret i en familie, er i Aarhus selvom mange af vennerne er flyttet til andre byer, og kan mærke, at der er kommet virkelige mange nye unge i kirken, som er i en anden livsfase, end de selv befinder sig i.

Dina Dánialsdóttir har været med til samlingerne i 2022 og beskriver sin oplevelse her:

”I april mødtes vi til den første Young Professionals samling hjemme hos David og Anette Viftrup. Husker jeg efter, så er corona for alvor ved at slippe taget i os. Der er sommerstemning, hvidvin i haven og en flok mennesker, som sådan lidt akavet er begyndt at give hinanden krammere igen. Young professionals hedder det og det er vistnok for sådan én som mig; jeg er færdig med at studere og i gang med arbejdslivet, men er ikke helt sat – jeg behøver i hvert fald hverken forholde mig til barselsorlovsregler, realkreditlån eller småbørnsfamilielogistik.

Til gengæld har voksenlivets første Aarhus-venskaber langsomt transformeret sig ind i et familieliv eller transporteret sig andre steder hen i landet. Og nu står vi så her i villahaven og kigger på hinanden. Som aftenen skrider frem erkender vi langsomt, at sådan nogle som os har smerteligt brug for fællesskab efter corona-isolationens hjemmetortur. I hvert fald hvis man skal dømme efter, hvor ofte vi stopper op midt i samtalen, peger på hinanden og siger: “også dig?”.

Vi mødes stadig en gang om måneden. Vi er fra mange forskellige kirker i Aarhus. Vi synger, lytter, beder og snakker. Og drikker hvidvin.”

Der er ca. 50 unge, der kommer forbi samlingerne, hvilket betyder, at vi er 25+/- pr. gang. Samlingerne fortsætter i 2023 og planlægges igennem vores Facebookside ’Young Professionals’.