Unge og studerende

Hans-Christian Vindum Pettersson

I 2022 har der været flere vigtige forandringer på området ’Unge og Studerende’. ’Unge & Studerende’ dækker over aldersgruppen 18-30-årige, hvilket der er lige under 200 medlemmer af.

Strategien omkring arbejdet med unge og studerende blev behandlet på menighedsrådsmødet i februar, hvor det daværende ungeteam deltog. Ungeteamet bestod på det tidspunkt af min pastorale assistent, Daniel Holmberg, to frivillige stabsansatte (Silas Lauridsen og Josefine Swartz), og undertegnede.

Et vigtigt mål for ungeteamet var, at sørge for at inkludere de 17-20-årige i unge-teamet, fordi vi har brug for, at de er repræsenteret. Derudover har det primære fokus været at skabe og udvikle UpSide, som er de unges månedlige mødested med Gud og hinanden i en herlig blanding af lovsang og café, som du kan læse mere om via linket.

Unge-teamet skabte i foråret også et nyt koncept i forbindelse med studiestart, som vi kalder 'Varm Velkomst'. De, som ønsker at udbygge deres netværk, kan tilmelde sig et besøg hos nogle ÅVM’ere til et aftensmåltid. Arrangementet har både kørt i foråret og i oktober og er et tiltag, som vi vil fortsætte.

Henover sommeren stod unge-teamet også bag flere sommer-events i form af spontane sociale arrangementer, såsom beachvolley, paddleboard, strandtur og ikke mindst hygge efter gudstjenester. De arrangementer blev primært annonceret i Facebook-gruppen ’Unge i ÅVM’.

Efter sommerferien stoppede både Josefine og Silas som frivillig stab for at kunne prioritere studie og øvrige aktiviteter, og vi er utroligt taknemmelige for det års tjeneste, de begge har givet, og de mange områder de har bidraget ind i. De har nemlig ikke kun arbejdet i unge-teamet, men også arrangeret unge-lejr, årsmøde, Bibelskole i foråret og Sommeroase.

Efter sommerferien samlede Hans-Christian og Daniel et nyt unge-team bestående af Silas Lauridsen, Ida Lejbølle, Gertrud Kronborg, Sara Marie Axelsen Lysemose og Jeppe A. K. Sørensen. De fem lægger primært deres kræfter i UpSide indtil videre. Det har betydet, at der i efteråret har været færre målgruppeorienterede tiltag for unge og studerende, såsom lejre. For at kunne række ud efter mere på dette område, søger Hans-Christian og Daniel at udbygge teamet med endnu flere frivillige fra det nye år.